Φεστιβάλ Νέων Λογοτεχνών Ένα διήμερο focus στη νέα γενιά ελλήνων δημιουργών: βιβλίο, κινηματογράφος, θέατρο, χορός, εικαστικά και μουσική
λογοτεχνικές (ιστο)σελίδες Το ΕΚΕΒΙ στο πλαίσιο των αφιερωμάτων σε μεγάλους Έλληνες συγγραφείς που οργανώνει κάθε χρόνο, έχει δημιουργήσει μια σειρά από επετειακούς λογοτεχνικούς ιστότοπους: Νίκο Καββαδία, Στρατή Τσίρκα, Γιάννη Ρίτσο, Νίκο Γαβριήλ Πετζίκη, Μ. Καραγάτση...
Την ακτινοβολία του Παρθενώνα στις πλαστικές τέχνες, στη λογοτεχνία και στο στοχασμό, εντέλει στη πολιτισμική συνείδηση του σύγχρονου ανθρώπου προσπαθούν να ανιχνεύσουν τα κείμενα του αφιερώματος στα «ιδανικά ερείπια» της αρχαίας Ελλάδας.
Αποστρεφόμενοι την αρχαιοπληξία και τα αισθήματα μεγαλείου οι πανεπιστημιακοί συγγραφείς συνδέουν ένα κορυφαίο μνημείο του αρχαίου δυτικού πολιτισμού με τις πολιτιστικές εκφράσεις του σήμερα. Φωτίζοντας τους ιστορικούς, οικονομικούς και κοινωνικούς όρους αυτού του αρχιτεκτονικού προτύπου ανακαλύπτουμε την ιδανική σύμπτωση υλικών και πνευματικών δεδομένων.
Οι συγγραφείς του αφιερώματος μελετούν τις διαφοροποιήσεις ως προς τις επικρατούσες αντιλήψεις για το μνημείο κατά τη διάρκεια των τελευταίων αιώνων και ερευνούν πώς την αρχική αμηχανία και αποσιώπηση διαδέχτηκε σταδιακά η αποθέωση της αίγλης και της μοναδικότητάς του, μέχρι που έφτασε να αποκρυσταλλωθεί στη συνείδηση Ελλήνων και ξένων διανοουμένων ως το κατεξοχήν μνημείο αρμονίας και κάλλους. Πολλοί είναι οι λογοτέχνες που εμπνεύστηκαν από τα αρχαία μάρμαρα του Παρθενώνα και τα τοποθέτησαν στον θεματικό πυρήνα του έργου τους με διάθεση όχι πάντα ελεγειακή αλλά και κριτική.
Πέρα από τη λογοτεχνία όμως, εμφανείς είναι οι επιδράσεις που άσκησε ο Παρθενώνας και στις πλαστικές τέχνες. Με δεδομένο ότι είναι εδραιωμένη στον αρχιτεκτονικό κόσμο η μορφή του μνημείου ως του τελειότερου δημιουργήματος, φαίνεται αυτονόητος ο καθοριστικός ρόλος που διαδραμάτισε στις μετέπειτα κατευθύνσεις της αρχιτεκτονικής. Ο θαυμασμός και το δέος γέννησαν την ανάγκη ερμηνευτικής προσέγγισης και ανάλυσης, έντονη ακόμα και στις μέρες μας, η οποία μετεξελίχθηκε σε απόπειρα μίμησης. Σε κάθε περίπτωση πρόκειται για αντιγραφές που συναντάμε τόσο στη γλυπτική όσο και σε σύγχρονα εικαστικά έργα, οι οποίες αφομοιώνουν γόνιμα και συχνά σε επίπεδο συμβολικό τα πλούσια κληροδοτήματα του Παρθενώνα.
Τα κείμενα του αφιερώματος υπογράφουν: Σάββας Κονταράτος, Παναγιώτης Τουρνικιώτης, Στέλιος Λυδάκης, Αλέξανδρος Αργυρίου και Δημήτρης Φιλιππίδης.
Η έκδοση αυτή συνοδεύει την έκθεση «Parthenon:Allegories and Reality» που βασίζεται στην έκδοση «Ο Παρθενών και η ακτινοβολία του στα νεώτερα χρόνια» του εκδοτικού οίκου «Μέλισσα». Παρουσιάζεται 18-24 Νοεμβρίου στο U.S. Custom House της Νέας Υόρκης σε επιμέλεια του καθηγητή αρχιτεκτονικής στο Ε.Μ.Π. και συντονιστή της έκδοσης Παναγιώτη Τουρνικιώτη .Η έκθεση εντάσσεται στα πλαίσια της πολιτιστικής εβδομάδας Cultural Week που οργανώθηκε από τη Γραμματεία Αποδήμου Ελληνισμού σε συνεργασία με το Υπουργείο Πολιτισμού και τον Οργανισμό Αθήνα 2004.
Στο 20ο τεύχος του Ithaca παρουσιάζεται το πορτρέτο του Γιάννη Σκαρίμπα. Συγγραφέας με ιδιαίτερο στίγμα, λυρικός, ρομαντικός και ειρωνικός, ο Σκαρίμπας ανέπτυξε πολυποίκιλη καλλιτεχνική δραστηριότητα. Ποιητής, πεζογράφος, θεατρικός συγγραφέας, καραγκιοζοπαίκτης, ιστορικός μελετητής μας άφησε ένα έργο ιδιόρρυθμο, αδύνατο να ενταχθεί σε μεμονωμένα λογοτεχνικά ρεύματα, όπου καθρεφτίζεται μια απόλυτα προσωπική θέαση της πραγματικότητας και των ανθρώπων. Το πορτραίτο του Γιάννη Σκαρίμπα φιλοτεχνεί η Κατερίνα Σχινά.
Στη σειρά «Πόλεις του κόσμου» ο ποιητής Γιώργος Βέης στον εξομολογητικό περίπατό του μας χαρίζει μια αποκαλυπτική, οπωσδήποτε γοητευτική εικόνα του αινιγματικού Πεκίνου, μιας πόλης που μετεωρίζεται ανάμεσα στην μακραίωνη παράδοση, διακριτικά παρούσα σήμερα, και τις σύγχρονες, δυτικότροπες επιταγές, διακριτές στα οικοδομικά συγκροτήματα αλλά και στην όλη ψυχοσύνθεση των κατοίκων.
Η ύλη του 20 ου τεύχους του Ithaca συμπληρώνεται από την παρουσίαση των νέων εκδόσεων στους τομείς: Πεζογραφία, Ποίηση, Δοκίμιο, Βιβλία για παιδιά και Γαστρονομία.
EΡΓΟ ΣΥΓΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΟΥΜΕΝΟ ΑΠΟ ΤΗΝ Ε.Ε ΚΑΙ ΤΟ ΥΠOYΡΓΕΙΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ. Ε.Π. 'ΚΟΙΝΩΝΙΑ ΤΗΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ'