Ε.ΚΕ.ΒΙ.
01. To EKEBI
02. Προώθηση της ανάγνωσης
03. Προβολή στο εξωτερικό
04. Διεθνής Έκθεση Βιβλίου Θεσσαλονίκης
05. Έκθεση Παιδικού και Εφηβικού Βιβλίου
06. Ενίσχυση Δημιουργών - Επαγγελματιών
07. Τεκμηρίωση - Βιβλιοθήκες - Έρευνες
08. Τράπεζα δεδομένων - Αρχεία
09. Εκδόσεις του ΕΚΕΒΙ
10. Νομικά θέματα
 
ΑΡΧΙΚΗ ΓΡΑΦΕΙΟ ΤΥΠΟΥ SITE MAP LINKS ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ
Αρχείο συγγραφέων
Αρχείο λογοτεχνικών βραβείων
Αρχείο εικονογράφων
Αρχείο μεταφραστών
Αρχείο εκδοτών
Αρχείο βιβλιοπωλείων
Αρχείο βιβλιοθηκών
Αρχείο μεταφρασμένων ελληνικών βιβλίων
Αρχείο περιοδικών
Ανθολογία ελληνικής ποίησης
Αρχείο 'Βιβλίο & Τέχνη'
Έκθεση Καλλιτεχνικής Βιβλιοδεσίας
Εικαστική Απεικόνιση Βιβλίου & Ανάγνωσης
Κατάλογος ζωγράφων
Διαγωνισμός Φωτογραφίας Αναγνώστες & Βιβλίο
Επιστήμες του Ανθρώπου
Θεματικές Εκθέσεις
Αρχείο ημερίδων για βιβλιοθήκες
Κέντρα φιλοξενίας λογοτεχνών
Αρχείο κριτικών λογοτεχνίας
01. ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ ΑΠΟ ΤΙΣ ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ ΤΗΣ 10ης ΔΕΒΘ
Αναζητήστε τις φωτογραφίες σύμφωνα με την ημερομηνία ή τον τίτλο της εκδήλωσης  

02. Παράταση αιτήσεων για συμμετοχή στο πρόγραμμα «Φράσις» του ΕΚΕΒΙ
Η Επιτροπή του Προγράμματος «Φράσις» του Εθνικού Κέντρου Βιβλίου (ΕΚΕΒΙ) συνεδρίασε στις 13 Μαΐου αποφασίζοντας να παραταθεί έως τις αρχές Ιουνίου η δυνατότητα υποβολής αιτήσεων από ενδιαφερόμενους εκδοτικούς οίκους, φορείς, πνευματικά ιδρύματα και πολιτιστικούς οργανισμούς του εξωτερικού για την επιχορήγηση μεταφράσεων Ελλήνων συγγραφέων.  

03. 10η Διεθνής Έκθεση Βιβλίου Θεσσαλονίκης: Αντίστροφη μέτρηση για το «άνοιγμα των πυλών»
Τα εγκαίνια της Εκθεσης θα πραγματοποιηθούν την Πέμπτη 16 Μαΐου (ώρα: 7.30 μ.μ.), στην κεντρική πλατεία της Έκθεσης.  

04.  10η Διεθνής Έκθεση Βιβλίου Θεσσαλονίκης (16 -19 Μαΐου 2013)
Διαβάστε το αναλυτικό πρόγραμμα εκδηλώσεων της 10ης ΔΕΒΘ.  

05. 10η Διεθνής Έκθεση Βιβλίου Θεσσαλονίκης - 16 έως 19 Μαΐου 2013
Η Έκθεση ετοιμάζεται σ’ εντατικούς ρυθμούς από το Εθνικό Κέντρο Βιβλίου, με γνώμονα το γεγονός ότι αποτελεί κορυφαίο ετήσιο ραντεβού για εκδότες, συγγραφείς, βιβλιόφιλους και άλλους επαγγελματίες του κλάδου.  

06. «Φράσις» - Πρόγραμμα επιχορήγησης μεταφράσεων ελληνικών βιβλίων σε ξένες γλώσσες
Με απόφαση του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων, Πολιτισμού και Αθλητισμού και του νέου ΔΣ του Εθνικού Κέντρου Βιβλίου θα επαναλειτουργήσει το πρόγραμμα «Φράσις» με καινούργια Επιτροπή.  

07. Τα Εργαστήρια Βιβλίου του ΕΚΕΒΙ
Από το Εθνικό Κέντρο Βιβλίου διευκρινίζεται ότι η λειτουργία των Εργαστηρίων Βιβλίου του ΕΚΕΒΙ έχει προς το παρόν ανασταλεί και σε κανέναν δεν έχει παρασχεθεί το δικαίωμα να παρουσιάζεται ως συνεχιστής. Σχετικά με το θέμα έχει αποσταλεί εξώδικο προς το βιβλιοπωλείο που εμφανίζεται με διαφημίσεις ως συνεχιστής των Εργαστηρίων που επί σειρά ετών λειτούργησαν με επιτυχία από το ΕΚΕΒΙ.  

Λίγα λόγια για το αρχείο

Θεματολογικές ομάδες

Kαταλήξαμε στις ακόλουθες υποπεριπτώσεις ως προς τον τρόπο απεικόνισης του βιβλίου :

(α) Το βιβλίο ως κυρίαρχο θέμα της εικαστικής σύνθεσης : Εξαίρεται η αισθητική του δεμένου τόμου, το παλιό πολύτιμο αντικείμενο.

(β) Το βιβλίο ως επιμέρους συνθετικό στοιχείο σε Νεκρές φύσεις, όπου συχνά συνοδεύεται από μουσικά όργανα, φρούτα, καρπούς, ανθοδοχεία, κλπ.

(γ) Το βιβλίο και η ανθρώπινη μορφή.

(i) Σε μεγάλη συχνότητα παρουσιάζεται το θέμα της ατομικής ανάγνωσης. Ιδιαίτερο ενδιαφέρον έχει η εστίαση στις μορφές παιδιών που μελετούν.
(ii) Λιγότερο συχνή αλλά ιδιαίτερα σημαντική είναι η απεικόνιση ομαδικής ανάγνωσης σε επίπεδο κατήχησης ή μαθήματος. Εξέχον παράδειγμα το Κρυφό Σχολειό του Γύζη.
(iii) Συχνότερη όλων είναι η παρουσία ανοικτών ή κλειστών βιβλίων που συνοδεύουν προσωπογραφίες. Η σκοπούμενη αίσθηση εντείνεται από την ύπαρξη μιας ολόκληρης βιβλιοθήκης στο φόντο. Αυτό γίνεται κάπως στερεότυπα στα πορτρέτα πανεπιστημιακών δασκάλων.

(δ) Το βιβλίο παρουσιάζεται και σαν σύμβολο πίστης σε πίνακες με έμμεσο ή άμεσο θρησκευτικό περιεχόμενο. Συνηθέστερη σ' αυτές τις περιπτώσεις είναι η εμμονή στα γνωστά βυζαντινά πρότυπα (Φ. Κόντογλου), ενώ, όταν η τεχνοτροπία του ζωγράφου το επιτρέπει, έχουμε πολύ πιο ελεύθερες απεικονίσεις (Κ.Παρθένης).

(ε) Το βιβλίο ως γενικότερο σύμβολο ελεύθερης και περήφανης ιδεολογικής τοποθέτησης (π.χ. το θέμα του εμπρησμού από ολοκληρωτικά καθεστώτα. Εντυπωσιακό παράδειγμα προσφέρει ο Α. Τάσσος με το χαρακτικό του Αναφορά στον Γκόγια - εμείς το είδαμε κι αυτό. (11.10.1967).

(στ) Το βιβλίο ως αντικείμενο με μεταφυσικές προεκτάσεις (π.χ. η τεράστια μεταλλική κατασκευή σε σχήμα βιβλίου από τον Ν. Τζιώτη, η κατασκευή του Γ. Κουνέλη όπου τα βιβλία χρησιμοποιούνται ως σχιστόπλακες στη δόμηση μιας ιδιότυπης τοιχοποιίας).

Αρχειοθέτηση κατά καλλιτέχνη

Στον τομέα της ζωγραφικής (όπου σημειώνονται και τα πλείστα παραδείγματα απεικόνισης βιβλίων), οι καλλιτέχνες ομαδοποιούνται σε τέσσερις βασικές χρονολογικές ενότητες: Ο αριθμός αυτών που εντοπίστηκαν ως τώρα είναι ιδιαίτερα μεγάλος και αναφέρονται επιλεκτικά οι διασημότεροι:

α) Από την Επτανησιακή ζωγραφική στον Παρθένη.
β) Από τον Παρθένη στον Παπαλουκά.
γ) Η γενιά του '30.
δ) Οι νεότεροι.

Από τον κατάλογο που παρατίθεται βλέπουμε ότι σε όλη τη διαδρομή της νεοελληνικής ζωγραφικής υπάρχει ζωντανή και στενή σχέση ανάμεσα στους εικαστικούς καλλιτέχνες και το βιβλίο. Αυτό ισχύει σε μικρότερη κλίμακα για τα έργα γλυπτικής όπου η θεματολογία δύσκολα περιλαμβάνει τα βιβλία, με εξαίρεση εκείνα που κρατούν ανθρώπινες μορφές σε κάποια ανάγλυφα ή ολόσωμες παραστάσεις. Πιο πρωτότυπες απεικονίσεις σημειώνονται στα έργα του Γ. Ζογγολόπουλου (Καμένα βιβλία) και του Ν. Τζιώτη.

To topPrintEmailBack
EΡΓΟ ΣΥΓΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΟΥΜΕΝΟ
ΑΠΟ ΤΗΝ Ε.Ε ΚΑΙ ΤΟ ΥΠOYΡΓΕΙΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ.
Ε.Π. 'ΚΟΙΝΩΝΙΑ ΤΗΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ'
Χρήστης: [Είσοδος]


ΕΚΕΒΙ © 2008. Hellenic Ministry of Culture. All rights reserved.
Site designed by Digid / karamella, Developed by Globo S.A.